صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
2 سال قبل
0

تشکیل و تخریب استخوان

متناسب با فشاری که بر استخوان می آید تشکیل و تخریب استخوان انجام می شود این کار حتی بعد از دوران رشد هم انجام م یشود یعنی اگر استخوانی به صورت مستمر تحت فشار خاصی قرار گیرد در همان منطقه افزایش ضخامت اتفاق می افتد و در محلی که فشاری وارد نمی شود تخریب استخوان و در نتیجه نازک شدن اتفاق می افتد به همین دلیل است که در فضانوردان که در شرایط بی وزنی هستند و فشار بسیار کمتری نسبت به جو کرۀ زمین بر استخوان های آن ها وارد م یشود تودۀ استخوانی به طور کلی دچار تخریب می شود.

توجه: افزایش تودۀ استخوانی و تراکم آن در شرایط معمول تا اواخر سن رشد اتفاق می افتد و بعد از آن کاهش می یابد البته ورزش و به طور کلی فعالیت بدنی از این کاهش تا حد زیادی جلوگیری می کند.

نکته: به دلیل نرم بودن استخوان در سنین پائین، شکستگی های بزرگ به ندرت در این سن اتفاق می افتد.

توجه1: در محل شکستگی های استخوانی چه کوچک و چه بزرگ سرعت تقسیم میتوز افزایش می یابد.

توجه 2: اگر سرعت تخریب استخوان از ساخت آن بیشتر شود تودۀ استخوانی کم تراکم می شود و اصطلاحا پوکی استخوان کمبود کلسیم در غذا ، مصرف نوشیدنی های الکلی، مصرف دخانیات و مصرف نوشابه های گازدار در کاهش تراکم استخوان و در نتیجه زمینه سازی برای پوکی استخوان مؤثرند.

نکته: با کمبود ویتامین D حتی اگر میزان کلسیم در غذا هم زیاد باشد باز هم زمینۀ پوکی استخوان ایجاد شده است چون وظیفۀ ویتامین D  کمک به جذب کلسیم از رودۀ باریک است

نکته: مصرف نوشابه های الکلی و یا دخانیات باعث می شود حتی در صورتی که کلسیم خون هم زیاد باشد باز هم زمینۀ پوکی استخوان ایجاد شود یعنی مانع جذب کلسیم غذا نمی شود بلکه مانع رسوب کلسیم در استخوان می شود.

نکته: کمبود هورمون کلسی تونین که از غدۀ تیروئید ترشح م یشود باعث اختلال در رسوب کلسیم در استخوان می شود از طرفی افزایش بیش از حد هورمون غده های پاراتیروئید نیز می تواند منجر به پوکی استخوان شود چون ممکن است باعث برداشت بیش از حد کلسیم از استخوان شود.

نکته: اگرچه شکستگی های میکروسکوپی در استخوان ها در همۀ افراد رخ می دهد ولی به ویژه در ورزشکاران رزمی که دچار شکستگی های بیشتری می شوند به تدریج تودۀ استخوانی و تراکم آن افزایش قابل توجهی می یابد.

نکته: کاهش ترشح صفرا و یا مسدود شدن مجرای صفراوی به وسیلۀ سنگ صفرا با ایجاد اختلل در گوارش و جذب ممکن است منجر به پوکی D چربی ها و از جمله ویتامین استخوان شود.


سایر مباحث این فصل